chios

Distansritt.

Publicerad 2011-05-22 19:46:27 i Allmänt

Igår var jag iväg med Lena/Dolche på distanstävling (A9) i Kristinehamn. Det var jätteroligt och lärorikt. Jag kan ju ingenting om distans, har aldrig varit i närheten av detta förut så det är ett helt nytt område för mej. Jag stog nog som ett fån ganska många gånger igår.
Som tur var (tack, tack, tack) så var även maggan (Naemis fd ägare) och hennes dotter Anna med. Utan dom så hade "hinkadet" gått käpprätt åt skogen. Man ska nämligen åka iväg på olika "vattningshål" som "hinknisse/groom" och då ska man ju hitta till dessa ställen också. Det hade jag aldrig gjort själv kan jag säga men som tur var var Maggan betydligt mer skärpt än mej så vi hittade dit tillslut (i varje fall första vändan)... ;-)

Hur som..... Lena/Dolche startade en clear round på 4 mil och de gjorde detta galant. Så bra så att de blev 2:a !! De red efter en sk. idealtid och de lyckades nästan pricka denna tid, de var endast 1 sekund ifrån. Helt otroligt egentligen om man tänker efter. Rider 4 mil och "missar" med 1!! sekund. Imponerande!! Stort grattis!

De var så duktiga båda två och Dolche tyckte det var så roligt! Enda nackdelen var att det blåste väldigt mycket och Dolche blev då att frysa väldigt lätt men annars flöt det på bra. Jag följer gärna med fler ggr. :-)

Här kommer dagen i bilder:


Packat och klart för avfärd. Klockan var 5.30.


Framme! Det tog 3 timmar.


Tävlingsområdet sett från transporten.


Lite olika konkurrenter. ;-)

Typiskt inom distansen är att ekipaget matchar i färgskalan. Här ett blått ekipage.

Och ett lila ekipage.



Den oerhört viktiga veterinärbesiktningen.


Kollar om hästen är ren genom att trava inför veterinären.


Klar för start.


Rider fram.


Snart start. Endast någon minut kvar.


Starten går och ekipagen är iväg inför första rundan på 2,5 mil.


Maggan servar Lena/Dolche vid "vattenhålet". Här har de ridit i 1,7 mil (?).


I mål efter första vändan och klar för andra starten. Då har de gått igenom en till veterinärbesiktning för att få klartecken på att de får rida andra vändan.


Täcket av och sen iväg igen. 1,5 mil denna gång.


Målsträckan (dock hann jag inte ta kort på rätt ekipage här).


Efter prisutdelningen, 2:a plats. Grattis Lena och Dolche!!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

chio

Jag är en smedjebacksbo som är född-69. Jag har 2 döttrar, Sandra (7 år) och Frida (6 år) samt en sambo. Mitt stora intresse förutom familjen är hästar. Jag försöker hålla igång íntresset så mycket jag kan, men tiden räcker inte alltid till så mycket som jag skulle vilja.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela